2013. jan 23.

Skandinávok okozta gyerekkori traumák

írta: Gabaládé
Skandinávok okozta gyerekkori traumák

 Pár éve rádöbbentem arra, hogy a skandinávok nélkül sokkal boldogabb gyerekkorom lett volna. És itt most nem arra kell gondolni, hogy rémálmaim visszatérő alakjai lettek volna "nagyarcú, szőke emberek", hanem...
Számomra a legmeglepőbb ezt kimondani, de a képregények az okai. Sőt, sokkal inkább egy bizonyos képregény és a belőle készült rajzfilm.
Ne kerülgessük tovább a forró kását, a múminokról van szó.
Egy szép estén nyugodtan megvacsorázott a család, ahogy az akkoriban lenni szokott, és az Esti Mesében volt egy új rajzfilm, a Múminok. Ekkor még minden rendben volt. Ott volt mellettem a család, baj nem lehet, és egyébként is, itt van pár fehér mini víziló, mi bajom lehet? Ugyan kurva unalmas, de az unalmon kívül más veszélyforrást nem érzékeltem.

Aztán pár hónap elteltével, ahogy egyre terjedtek a kis rohadékok a magyar médiában (már egyre többen voltak akkor is hőn szeretett médiumomban, a képregényekben is), egyre inkább elfogott a zavar. Volt egy mozzanat, amit egész egyszerűen nem értettem: miért nem nevezik nevén a dolgot? Mert először azt hittem, a Múmin az a főhős neve. De kiderült, hogy nem, mindegyik kis vízilovat így hívják. Ez a faj neve. "De miért nem nevezik őket vízilovaknak? Vagy kis vízilovaknak?" Merült fel a jogos kérdés. Első körben elintéztem azzal, hogy biztos azért, mert nem olyan okosak, mint én. Sőt, buták.
De mivel jó nevelést kaptam, továbbra is motoszkált bennem a kérdés. És akkor belém a hasított a felismerés: nem azért hívják őket múminoknak, mert hülyék, hanem azért, mert ezek nem vízilovak! Még csak nem is rokonaik.
De sajnos ebben a sorsdöntő pillanatban nem voltak mellettem a szüleim, hogy fogják a kezem és megnyugtatóan átvezessenek a megismerés túlpartjára. Ó, nem! Egyedül kellett megküzdenem pokoli felfedezésemmel. És azóta sem sikerült ezen túltenni magam: mi a franc az a múmin? Ha nem víziló, miért úgy néz ki?
Ha amerikai lennék, már biztos bepereltem volna Tove Janssont.

Szólj hozzá

gyerekkor múmin